10
« στις: Τετ 17 Μάρ 2010 17:26 »
Όλοι μας ακούσαμε τις τελευταίες ημέρες για τις κατολισθήσεις και τις καταστροφές που έγιναν στο ορεινό επαρχιακό δίκτυο του Νομού μας. Χωριά αποκλείστηκαν, σε άλλα κινδυνεύουν σπίτια και γενικά οι κάτοικοι νοιώθουν τη γή να τρέμει κάτω απο τα πόδια τους.
Συνολικά κοντά στα 15 εκ. € υπολογίζει η Νομαρχία Ιωαννίνων το κόστος των ζημιών, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις η ζημιές είναι ανεπανόρθωτες, όπως στον δρόμο που οδηγεί προς την Ανατολική όπου σύμφωνα με ειδικούς είναι αδύνατον να ξαναγίνει στο ίδιο σημείο. Παρεπιμπτόντως, οι 47 μόνιμοι κάτοικοι του χωριού εξυπηρετούνται μέσω Βαθυπέδου, απο έναν ορεινό δρόμο που σκαρφαλώνει κοντά στα 1100 μέτρα.
Ακούσαμε τον Νομάρχη και τους ντατσκαναροδημάρχους να τα βάζουν με τη φύση, να λένε οτι τέτοια καιρικά φαινόμενα δεν έχουν ξαναδεί και οτι γενικώς δεν μπορούσαν να κάνουν τίποτα. Πράγματι, ο φετινός Φεβρουάριος ήταν απο τους πιο βροχερούς καθώς το ύψος της βροχής έφτασε τα 270 mm όταν ο μέσος όρος για τον μήνα αυτό είναι κοντά στα 100. Αλλά μήπως παλιότερα δεν πήρχαν άσχημες καιρικές συνθήκες; Μήπως οι χειμώνες πιο παλιά δεν ήταν πιο βαρβάτοι με χωριά να μένουν μέρες ολόκληρες αποκλεισμένα;
Δηλαδή, δεν το ξέρουμε οτι είμαστε απο τις περιοχές της Ελλάδας με τις περισσότερες βροχές και με βαρείς χειμώνες;
Καμία διάθεση για αυτοκριτική απο τους πολιτικούς. Καμία αναφορά για τα "μεγάλα έργα" που γίνονται σε όλο τον ορεινό όγκο και τα οποία είναι για γέλια.
Ας τα πάρουμε απο την αρχή.
Κατ' αρχήν το ορεινό επαρχιακό δίκτυο είναι αρχαίο. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα οι περισσότεροι δρόμο να έχουν ανοιχτεί πρόχειρα, χωρίς μελέτες στατικότητας, χωρίς κάν μελέτες για το αν αυτή είναι η σωστή χάραξη. Επίσης, σε πολλές περιπτώσεις, ρέματα μπαζώθηκαν η περιορίστηκε η ροή τους σε πολύ μικρές περιοχές με αποτέλεσμα με κάθε νεροποντή να φουσκώνουν και να τα μαζεύουν όλα στο διάβα τους. Χαρακτηριστική περιπτωση η τελευταία υποχώρηση του οδοστρώματος μεταξύ Παλαιοχωρίου και Προσηλίου, στην θέση Μαυρολάγκαδο. Επειδή έχω περάσει άπειρες φορές απο το μέρος έχω παρατηρήσει το εξής φαινόμενο:
Για να περάσει ο δρόμος, τα ρέματα που κατεβαίνουν απο το βουνό περνάνε μέσα απο σωλήνες τσιμεντένιους και συνεχίζουν την πορεία τους. Δηλαδή, έκει που το ρέμα κινείται σε μια κοίτη πλάτους μερικών δεκάδων μέτρων, ξαφνικά, για να περάσει ο δρόμος απο πάνω, το περιορίζουμε σε σωλήνες διαμέτρου 2 μέτρων (το πολύ) με αποτέλεσμα τα νερά να αποκτούνε μεγάλη ταχύτητα και άρα να γίνονται πιο ορμητικά.
Το έχω δεί πολλές φορές το φαινόμενο αυτό εκεί πάνω για αυτό και σας το μεταφέρω. Αυτά που λέω δεν έχουν να κάνουν με γεωλογικές γνώσεις ή με γνώσεις πολιτικού μηχανικού(δεν έχω τέτοιες) αλλά με απλά φαινόμενα που αν τα παρατηρήσει κανείς θα καταλάβει. Τελικά ο δρόμος έπεσε πριν απο λίγες μέρες κόβοντας στα δύο τα Τζουμέρκα.
Επίσης η συντήρηση των δρόμων είναι ανύπαρκτη. Οι αρμόδιοι φροντίζουν μόνο για τον καθαρισμό αυτών απο τα λιθάρια που πέφτουν κατα καιρούς και άντε και για το επιπόλαιο βούλωμα καμιάς τρύπας-κρατήρα.
Κοινώς, το ορεινό επαρχιακό δίκτυο αφέθηκε στη μοίρα του, γέρασε και άρχισε να τα φτύνει.
Βέβαια και οι νεώτεροι δρόμοι που έγιναν δεν διεκδικούν δάφνες. Με την ίδια προχειρότητα και με την λογική:
Τρώω το βουνό, οτι εμπόδιο βρίσκω (ρέμα, χείμαρο κτ) το περνάω απο πάνω, ρίχνω και μια άσφαλτο και έτοιμος ο δρόμος
Έτσι και οικονομία κάνουμε και τα τελειώνουμε γρήγορα για να δέιξουμε στους ψηφοφόρους μας οτι νοιαζόμαστε για το χωρίο και το ύπαιθρο. Το αν το χειμώνα πέσει ο δρόμος θα φταίει ο κακός (μας) ο καιρός.
Πώς να εξηγήσουμε αλλιώς τον δρόμο προς Λαίστα που πέρασε κυριολεκτικά πάνω απο ένα ρέμα και μέσα απο το δάσος και απο την κατασκευή του και έπειτα στο χωριό παρατηρούνται καθίζησεις δρόμων και σπιτιών, φαινόμενα τα οποία δεν ύπηρχαν παλιότερα, σύμφωνα με μαρτυρίες των πιο ηλικιωμένων.
Και οι αρμόδιοι τι κάνουν; ΤΙΠΟΤΑ
Ο πρώην δήμαρχος Αναστάσιος Παπασταύρος χαρακτήρισε τους δημάρχους των καπποδιστριακών δήμων με μια λέξη που πιο εύστοχη δεν θα μπορούσε να βρεί: ΒΛΑΧΟΔΗΜΑΡΧΟΙ.
Πραγματικά τα τελευταία 10 χρόνια που υπάρχουν οι δήμοι αυτοί, οι εκάστοτε δήμαρχοι αναλλώθηκαν σε έργα άχρηστα, έργα εντυπωσιασμού και έργα κονόμας. Αμέλησαν τα βασικά ένα απο τα οποία είναι και η επικοινωνία των ορεινών περιοχών με τις μεγάλες πόλεις ώστε να σπάσει η απομόνωση. Αντι αυτού προέβησαν στην κατασκεύη νέων δρόμων οι οποίοι δεν εξυπηρετούν κανέναν και τίποτα, στην ασφαλτόστρωση ήδη υπάρχοντων κτηνοτροφικών δρόμων και γενικά σε άσκοπες κινήσεις. Παραμέλησαν το κύριο οδικό δίκτυο με αποτέλεσμα σήμερα να έχουμε το παράδοξο φαινόμενο να μπορεί άνετα να φτάσει κάποιος στην κορυφή ενός βουνού με το αμαξί του, αλλά να παιδευτεί για να φτάσει σε ένα χωριό στη βάση αυτού.
Επειδή δεν μου αρέσει να μιλάω στον αέρα ακολουθούν στοιχεία.
Όσο για το που να βρεθούν τα λεφτά για να γίνουν τα έργα η απάντηση είναι απλή: Εκεί που βρέθηκαν για να γίνουν και οι άχρηστες παρεμβάσεις. Κυρίως απο το πρόγραμμα ΠΙΝΔΟΣ και δευτερεύοντα απο τη Νομαρχία.
Το Πρόγραμμα ΠΙΝΔΟΣ ξεκίνησε πρίν απο μερικά χρόνια με σκόπο την άρση της απομόνωσης των ορεινών περιοχών Βόρειας και Νότιας Πίνδου. Καλύπτει μια τεράστια έκταση απο Γρεβενά και Καστοριά μέχρι Άγραφα και Βαρδούσια.
Μέσω του προγράμματος αυτού δίνονται χρηματοδοτήσεις για κατασκεύη - συντήρηση οδικού δικτύου αλλά και χρήματα για αναστηλώσεις μνημείων. Σκοπός του προγράμματος είναι σε ορίζοντα δεκαετίας να υπάρξει και πάλι άνθηση της ζωής στις περιοχές αυτές και να μείνουν οι νέοι στα χωριά τους. Πολύ φιλόδοξο σχέδιο το οποίο δεν νομίζω οτι θα πετύχει, λογω της κακοδιαχείρισης των πόρων απο τους αρμόδιους.
Διαβάστε λοιπόν τι έργα έγιναν στις ορεινές περιοχές του νομού μας με το πρόγραμμα αυτό τα τελευτάια χρόνια:
1. ΒΕΛΤΙΩΣΗ - ΑΣΦΑΛΤΟΣΤΡΩΣΗ ΟΔΟΥ 41ης ΕΠΑΡΧ.ΟΔΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΒΟΒΟΥΣΑ - ΠΕΡΙΒΟΛΙ
Περιγραφή: Αφορά την βελτίωση - ασφαλτόστρωση τμήματος της 41ης επαρχιακής οδού από το πέρας της υπάρχουσας ασφάλτου στον οικισμό Βοβούσας μέχρι την είσοδο του οικισμού Περιβολιου Γρεβενών (14,6 χιλ.).
Προυπολογισμός: 2.204.325€
Ο δρόμος αυτός ενώνει Βωβούσα (1000m υψόμετρο) με Περιβόλι Γρεβενών (1200m). Παλιότερα εξυπηρετούσε κτηνοτρόφους για τις μετακινήσεις τους. Ο δρόμος αυτός σήμερα είναι ζήτημα αν χρησιμοποιείται ένα μήνα το χρόνο, κυρίως καλοκαίρι, καθώς το χειμώνα είτε είναι κλείστός λόγω χιονιού (ο δρόμος φτάνει κοντά στα 1500 μέτρα) είτε στα χωριά αυτά δεν υπάρχει ψυχή (στο Περιβόλι δεν ζεί κανένας το χειμώνα).
Όμως έπρεπε να τον ασφαλτοστρώσουμε για να μπορεί ο κουράδας "φυσιολάτρης" να πάει με το αμαξάκι του στα βουνά.
Η Βωβούσα φέτος υπέφερε πολύ απο καθιζήσεις του κυρίου επαρχιακού δικτύου (δρόμος που ένωνει με Γιάννενα) Αλλά δε βαρίεσαι, έχουμε λεωφόρο στα βουνά...
2. ΒΕΛΤΙΩΣΗ - ΑΣΦΑΛΤΟΣΤΡΩΣΗ ΔΡΟΜΟΥ ΒΡΥΣΟΧΩΡΙ - ΠΑΛΙΟΣΕΛΙ
Περιγραφή: Αφορά την βελτίωση-ασφαλτόστρωση του υφιστάμενου δρόμου από Βρυσοχώρι έως Παλαιοσέλι μήκους 12,1 χλμ με την κατασκευή δύο παραλαγών μήκους 93μ και 543μ στην πρόσβαση της υπάρχουσας γέφυρας του ποταμού Αώου και στις παρυφές του οικ. Παλαιοσελίου
Προυπολογισμός: 3.254.208€
Ο δρόμος αυτός υπήρχε και παλιά (χωματόδρομος) και ένωνε τα χωριά του Ζαγορίου Βρυσοχώρι, Ηλιοχώρι και άλλα με τα χωριά της Λάκκας Αώου (Πάδες, Παλαιοσέλι, Διστρατο κτλ). κατεβαίνει στην καρδιά του φαραγγιού του Αώου περνάει το ποτάμι και φτάνει απέναντι. Όπως και στην προηγούμενη περίπτωση χρησιμοποιείται 1-2 μήνες το χρόνο (καλοκαίρι) καθώς τον υπόλοιπο καιρό δεν υπάρχει άνθρωπος για να τον διασχίσει.
Το Βρυσοχώρι υπέφερε πολύ και αυτό φέτος απο κατολισθήσεις και καθιζήσεις και για κάποιες μέρες μάλιστα έμεινε και αποκλεισμένο απο τα Γιάννενα. Αλλά δε βαρίεσαι, τι τα θέλουμε τα Γιάννενα, πάμε απέναντι στο Παλιοσέλι να πλακωθούμε στα τσίπρα.
3. ΒΕΛΤΙΩΣΗ - ΑΣΦΑΛΤΟΣΤΡΩΣΗ ΟΔΟΥ ΦΟΥΡΚΑ - ΣΑΜΑΡΙΝΑ
Περιγραφή: Αφορά στη βελτίωση-ασφαλτόστρωση της οδού από το πέρας της υπάρχουσας ασφάλτου στην οδό από Διασταύρωση ΕΟ Ιωαννίνων-Κοζάνης προς Αγία Παρασκευή-Φούρκα στον αυχένα της οδού προς Φούρκα Ν.Ιωαννίνων(16,0 χιλ δρόμου)μέχρι Κοινότητα Σαμαρίνας Ν.Γρεβενών.
Προυπολογισμός: 5,400,000.00€
Ο δρόμος αυτός προυπήρχε και ένωνε δύο απο τα ψηλότερα χωριά της Ελλάδας την Φούρκα Κονίτσης (περίπου 1400 μέτρα υψόμετρο) με τη Σαμαρίνα (περίπου 1500 μέτρα) Γρεβενών. Δεν χρειάζεται να πώ πολλά μόνο το οτι Σαμαρίνα και Φούρκα αριθμούν μηδέν κατοίκους το χειμώνα. Επίσης ο κύριος δρόμος, Απο Γιάννενα προς Φούρκα υπέστη σοβαρές ζημιές εφέτος.
4. ΒΕΛΤΙΩΣΗ - ΑΣΦΑΛΤΟΣΤΡΩΣΗ ΔΡΟΜΟΥ ΠΑΛΑΙΟΧΩΡΙ ΣΥΡΑΚΟΥ - ΜΙΧΑΛΙΤΣΙ - ΓΕΦΡΑ ΓΚΟΚΟΥ ΝΟΜΟΣ ΑΡΤΑΣ
Περιγραφή: Το παρόν έργο αφορά την βελτίωση-ασφαλτόστρωση(χωματουργικά,τεχνικά,οδοστρωσία,ασφαλτικά και σήμανση) σε μήκος 10,3 χιλ. του δρόμου από Παλαιοχώρι Συρράκου - Μιχαλίτσι - γέφυρα Γκόκου έως το Ν.Άρτας στην διακλάδωση προς Άγναντα και προς Ραφταναίους.
Προυπολογισμός: 2,150,370.00€
Ήταν χωματόδρομος. Δεν εξυπηρετεί κανέναν μιας και οι Μιχαλιτσιώτες χρησιμοποιούν το δρόμο απο Χουλιαράδες για το χωριό τους. Είναι δρόμος με μοναδικό σκοπό να ενώνει τα χωριά Παλαιοχώρι με Μιχαλίτσι. Το γιατί, δεν ξέρω.
Λίγο πιο πάνω, ο κύριος δρόμος για Τζουμέρκα έπεσε στο γκρεμό. Αλλά οι δευτερεύοντες δρόμοι, είναι Must
5. ΒΕΛΤΙΩΣΗ - ΑΣΦΑΛΤΟΣΤΡΩΣΗ ΔΡΟΜΟΥ ΑΝΗΛΙΟ - ΟΡΙΑ ΝΟΜΟΥ ΠΡΟΣ ΧΑΛΙΚΙ
Περιγραφή: Το παρόν έργο αφορά την βελτίωση-ασφαλτόστρωση(χωματουργικά,τεχνικά,οδοστρωσία,ασφαλτικά και σήμανση) σε μήκος 12,3 χλμ. του δρόμου από Ανήλιο Μετσόβου έως τα όρια του Νομού Ιωαννλινων με το Νομό Τρικάλων στην Κατεύθυνση προς Χαλίκι.
Προυπολογισμός: 1,449,301.00€
Ήταν αγροτικός δρόμος και ενώνει το Ανήλιο Μετσόβου με το Χαλίκι Τρικάλων. Ισχύει οτι ακριβώς και στην περίπτωση 1. (Βωβούσα Περιβόλι).
Η περίπτωση του Ανηλίου είναι διαφορετική γιατί το κύριο οδικό τους δίκτυο πλέον είναι η Εγνατία.
6. ΒΕΛΤΙΩΣΗ - ΑΣΦΑΛΤΟΣΤΡΩΣΗ ΔΡΟΜΟΥ ΜΑΤΣΟΥΚΙ - ΜΠΑΡΟΣ
Περιγραφή: Το παρόν έργο αφορά την βελτίωση-ασφαλτόστρωση(χωματουργικά,τεχνικά,οδοστρωσία,ασφαλτικά και σήμανση) 13,0 χλμ δρόμου από περιοχή Ματσούκι Ν.Ιωαννίνων μέχρι τον Μπάρο - Όρια Ν.Τρικάλων.
Προυπολογισμός: 2,935,000.00€
Παλιά ήταν η λεγόμενη βλαχόστρατα που ένωνε τα βλαχοχώρια του Νομού Ιωαννίνων (Ματσούκι Συρράκο Καλαρρύτες) με τα βλαχοχώρια των Τρικάλων (Τζούρτζια, Χαλίκι κτλ). Είναι απο τους ψηλότερους δρόμους της Ελλάδας καθώς στην κορυφή του Μπάρου φτάνει τα 1900 μέτρα σχεδόν. Ο δρόμος χρησιμοποιείται μόνο το καλοκαίρι απο τους Ματσουκιώτες των Τρικάλων (είναι μπόλικοι) για να πάνε στο χωριό τους. Λειτουργούτσε το ίδιο καλά όταν ήταν χαλικόδρομος βατός. Η άσφαλτος ήταν σίγουρα περιττή και τζάμπα έξοδα για δύο μήνες το χρόνο που χρησιμοποιείται. Το χειμώνα ούτε λόγος. Λόγω του προσανατολισμού το χιόνι μερικές φόρες ξεπρνά τα 4 μέτρα.
Υπάρχει πληθώρα παραδειγμάτων που λεφτά κυριολεκτικά πετάχτηκαν για να γίνουν έργα αχρείαστα τα οποία εξυπηρετούν μόνο τους λίγους που θέλουν να φτάσουν παντού με το αμάξι τους.
Και ταυτόχρονα αυτά που έπρεπε να γίνουν δεν έγιναν. Έτσι φτάσαμε στο σημείο εν έτει 2010 χωριά να είναι αποκλεισμένα απο τα Γιάννενα. ή ακόμα χειρότερα χωριά να κινδυνεύουν με εξαφάνιση απο καθιζήσεις.
Θα επανέλθω στο θέμα για τις τελικές μου σκέψεις